Matkustin äskettäin USA:han.
Olin varautunut vastaanottavan maan tullivirkailijan tenttiin, mutta
hämmästykseni oli suuri, kun jo lähtöpäässä Helsinki-Vantaan portilla 13A
suoritettiin turvahaastattelu. Virkailija kyseli jotakin matkasta, mutta myös
muun muassa harrastuksistani:
–Luen kirjoja, käyn matseissa ja lenkkeilen
–Minkä kirjan luitte viimeksi?
–Just aamulla sain päätökseen Mikko Rimmisen Pölkyn
–Mikä siinä on päähenkilön nimi?
–No itse asiassa hänellä ei ole nimeä, hän on vaan
henkilö
Pääsin tästä huolimatta
lennolle, ja kyseessä oli toinen kerta, kun luin Pölkyn. Ensimmäinen oli vuonna 2013, ja silloin Rimmisen
aliarvostettu toinen romaani oli vuoden parhaita lukukokemuksiani.
Olin turvahaastattelussa
hieman epätarkka, sillä Pölkyn päähenkilö
olemme oikeastaan me. Me olemme kertomuksen päähenkilö, tarkkailija ja kertoja.
Me olemme teoksen arvomaailman välittäjä. Me huolehdimme ja me pelkäämme, miten
meidän henkilöllemme käy, ja kun hänellä on mieli maassa, me emme häiritse
häntä, vaan jätämme hänet rauhaan.
Kerronnan paikka ja
etäisyys pysyy konkreettisesti ja riemastuttavasti lukijan mielessä. Kohtauksissa,
joissa jotakin on meneillään, on meidän välillä muistettava vilkaista myös
henkilömme suuntaan. Toisaalla meidän ei kannata jäädä pidemmäksi aikaa arvuuttelemaan
asioita, koska henkilömme on jo jatkanut matkaa työpaikkansa ja koko tarinan
olennaisimman miljöön, Kaisaniemen urheilukentän pukukopin suuntaan. Ja kun
istumme ajatuksissamme ja nautimme rauhallisesta hetkestä, on meidän kuitenkin
aina palattava kertomuksen pariin silloin, kun henkilömmekin saapuu paikalle.
”Tämä on tietysti
yksinomaan oma ongelmamme, mutta kun asia on kerran päässyt luikertelemaan
pöydälle, huomautettakoon nyt että siinä missä me joudumme jäsentelemään
käsilläolevaa maisemaa minuuttitolkulla, kului henkilöllämme kuvattujen
yksityiskohtien havainnointiin osapuilleen sekunti,---”
Mikko Rimminen ottaa
lukijan mukaan rajattoman viehättävälle narratiivin pilkan matkalle. Sen suurin
konflikti on sumuiselle Kaisaniemen kentälle mystisesti ilmestyvä kuoppa, ja
talven hämärän suojista kerrontaa tuntuu vaanivan jatkuva toiminnan vaade.
Rimminen pitää sitä suitsissa aikansa, mutta lopulta toiminta pääsee irti – ja Pölkky muuttuu vähemmän kiinnostavaksi.
Kaikki on hyvin niin kauan, kun pysytään Kaisaniemen kentällä. Henkilömme niin
kutsuttu romanssi Annin kanssa ja lopun takaa-ajokohtaus kuulostavat kaavamaisimpien
kirjoittajaoppien mukaan kirjoitetuilta: lisää toimintaa ja enemmän vuorovaikutusta,
konfliktia ja romantiikan odotusta, vähemmän sisäistä pohdintaa.
Tarkkaavainen lukija on pahin
vihollisemme. Hän muistaa, miten kertomus alkoi. Hän saattaa paikka paikoin
pysähtyä epäilemään tapahtumien uskottavuutta, jolloin meidän on pakko puolustautua
ja perustella. Rimmisen mukaan me pelkäämme tarkkaavaista lukijaa, koska
ymmärrämme, että tämä saattaa havahtua huomaamaan, ettei henkilöllemme ole
tapahtumassa mitään. Me tarkkailemme ja viritämme aistimme, kun jotakin on
tapahtumaisillaan, mutta toteamme, ettei tässäkään luvussa tapahtunut mitään
tarkempaa tutkiskelua vaativaa. Henkilökuvauksen vaatimusten suhteen tunnemme helpotusta,
kun sumussa lähestyvä hahmo paljastuu samaksi, jonka olemme kohdanneet jo
aiemmin. Tarkkaavainen lukija tietää myös, että tapahtumien on edettävä kohti
vääjäämätöntä loppua.
"Tarkkaavainen
lukija, jollaista me tietysti pelkäämme enemmän kuin, no, on oikeastaan
mahdotonta keksiä mitään mitä pelkäisimme enemmän - joka tapauksessa,
tarkkaavainen lukija onkin siis saattanut jo kertomuksen kuluessa ehtiä
pelkäämään, ettei henkilömme elon tiimoilla tule kuunaan tapahtumaan
mitään."
Käytettyä kerronnan
ratkaisua voi kritisoida ja siitä voi pitää tai olla pitämättä. On makuasia,
tuntuuko Pölkky tarpeettomalta
kikkailulta, ”toissijaiselta ilveilyltä”, mutta itse olen harvoin kokenut
samanlaista affektia kuin teoksen loppupuolella. Tilanne on ohi, ja henkilömme pääsee
uneen. Rimminen valmistelee lukijansa, meidät, luopumaan kertomuksesta. Hän
kertoo, että jäljellä on enää joitakin sivuja. Samastuminen on liian laimea
sana, koska on kuin me todella olisimme kulkeneet henkilömme kanssa ja pitäneet
voimattomina hänestä huolen. Samalla Rimminen tunkeutuu henkilökohtaisen
lukukokemuksen alueelle, kehottaa meitä jättämään hyvästit henkilöllemme ja
jatkamaan elämäämme läheistemme kanssa. Nimettömälle palkkatukityöläisen
oloiselle Kaisaniemen urheilukentänhoitajalle saattoi lopussa käydä huonosti –
en tiedä kuoliko hän, mutta siltä ainakin tuntui, kun kertomus päättyi.
”mitä muutakaan kukaan
maailmassa voisi lopulta tehdä kuin pyrkiä lähelle toista ihmistä”
Mikko Rimminen: Pölkky (2007 Teos, 384 sivua)
Kommentit
Lähetä kommentti