Vuoden 2019 parhaat levyt


-1- Hurula: Klass
Fuck dom andra, lauloi tämä Hans Robert Hurula Pettersson muutama vuosi sitten, ja minun teki mieli vastata, että pidäpä nyt suusi. On tietysti hyvin maalaisserkkumaista verrata ruotsalaista kitaravetoista rockia heti Kentiin, mutta itsehän tuo aloitti. Sen jälkeen, kun Joakim Berg lopetti nämä hommat, sielussani on ollut tyhjä kohta. Paikka on vapaana ruotsiksi laulavalle artistille, joka osaa kertoa siitä, millaista on elää täällä Pohjoismaissa. Hurula saattaa joskus täyttää sen paikan, ainakin toistaiseksi näyttää erittäin lupaavalta. Siinä missä Kentillä kärki oli hyvinvointivaltiossa elämisen vaikeudessa, onttoudessa ja tyhjyydessä, Hurula laulaa suoraan pahoinvoinnista. Mutta ovathan ajatkin muuttuneet.

-2- The Felice Brothers: Undress
On kuin olisi kaksi eri The Felice Brothersia: Välillä viihdytään tanssittamassa ihmisiä ladossa, minun makuuni hieman liiankin perällä. Onneksi maltetaan myös poistua raittiiseen ilmaan ja jättää porukka sisälle hillumaan keskenään. Silloin Veljekset rauhoittuvat ja istahtavat maantien penkalle, katselevat ohikulkevia ihmisiä ja pohtivat maailmaa. Aina nämä kaksi puolta eivät ole olleet tasapainossa, mutta Undressilla ovat, ihan kuin vuosikymmenen takaisina ryhmän parhaina hetkinä.
Olennaista on ulkopuolisuus. Ulkopuolisuus laeista, yhteiskunnasta, mediasta, nykyajasta. Veljekset ovat ottaneet aseman, josta käsin maailmaa katsoessaan he ovat tarkimmillaan. Poliittiset aiheet ovat tärkeitä, mutta liikuttavimmillaan The Felice Brothers on kertoessaan tavallisista, rähjäisistä, melankolisista ihmisistä, jotka yrittävät parhaansa mukaan pärjätä.

-3- Richard Dawson: 2020
Tämä miekkonen oli minulle tuttu tasan ryhmämme jäsenten Facebook-julkaisuista. Ja myönnän, että ne näytteet, mitä olin tähän asti kuunnellut, kuulostivat siltä itseltään. Luotan kanssaryhmäläisteni makuun – ainakin noin pääsääntöisesti – mutta ei pitänyt olla minkäänlaisia mahdollisuuksia, että Richard Dawson esiintyisi omalla vuosilistallani saati, että olisin menossa intoa täynnä miehen keikalle.
Mutta tässä sitä ollaan: vuosilistan mitalisijalla. Koukku iskee kiinni siinä kohdassa, kun keskitys leijailee harakoille, peli hävitään ja isä yrittää parhaansa mukaan peittää pettymyksensä (Two Halves). Heti seuraavan laulun aiheena on terveysvaikutteinen, mutta muuten päämäärätön kestävyysliikunta (Jogging). Paljon muuta ei tarvittu, ja vähitellen tämä nyrjähtänyt, nukkavieru, kauhtunut ja muodoton, barokkiprogeinen sekameteli alkoi raivata tietään sydämeeni.
Oikeastaan syyt sille, miksi Dawsonin musiikki vetää nykyään puoleensa ovat lähes samoja kuin ne, miksi se aiemmin tuntui niin luotaantyöntävältä. Toki olen edelleen sitä mieltä, että 2020:lla on materiaalia, jonka julkaisemista olisi kannattanut harkita vielä ainakin yksien ajan. Otan Dawsonin vanhempaa tuotantoa haltuun tammikuussa, ja todennäköisesti sieltä löytyy vaikka mitä.

-4- Thom Yorke: ANIMA
Taas nykii, pulppuaa, sähisee, surisee, iskee, pomppii, marisee ja piippailee: Thom Yorke on julkaissut soololevyn. Vuosilistani kokoaminen on joskus omituista puuhaa, eivätkä kriteerit aina kestä päivänvaloa. Listalta putoaa pitkin vuotta levyjä, joilta ei pikatuomioni mukaan löydy yhtään hyvää kappaletta. Ja sitten toisille käy niin, että samasta syystä listalle pääseminen varmistuu jo vuoden puolessa välissä. No, ajoitus on tärkeä, ja kokonaisarvio ratkaisee.
Thom Yorken ANIMA:n listalle pääseminen oli selvä jo ensikuulemalla. Se tapahtui heinäkuisella Dresdenin ja Prahan välisellä junaosuudella, jolle tämä musiikki oli kuin tilaustyönä sävelletty. Ikkunassa vilisi ja kuulokkeista kaikui ikimuistoinen kauneuden ja rumuuden tasapaino. Kokemus yhdisti nykyajan ja historian, se yritti peittää alleen kerrostumat ja nostaa pintaan modernin hi-techin.
Myöhemmin kotona, syksyn työmatkoilla Hakaniemeen niitä hyviä kappaleitakin alkoi versota esiin. Erinomaisimman, The Axen, nostan myös koko vuoden parhaaksi.

-5- Cigarettes After Sex: Cry
Beach House ei ole mikä tahansa orkesteri. Se on esiintynyt vuosilistoillani, ja olipa ryhmän hienoin kappale tänäkin aamuna herätykseni äänenä. Mitä tulee Cigarrettes After Sexiin on mahdoton välttyä vaikutelmalta, että tässä ollaan haluamassa Beach Houseksi Beach Housen paikalle. No mikä ettei. Se on hyvä tavoite, ja Cigarettes After Sexin yritys oikein mallikas. Tuskin vertailuasetelma on heille itselleenkään kokonaan vieras, ja mietin, onkohan peräti isänmurha valmisteilla, kun eräässä kappaleessa ollaan rannalla ja uhkaava myrsky nousee.
Cigarettes After Sexin tenho tuskin kestää kovin pitkälle ensi vuoteen, koska kaikessa utuisuudessaan ja mystiikan haussaan levy tuntuu häpeilemättömän kertakäyttöiseltä. Musiikki iskee pumpulisesti kuin mielihyväkeskuksen saavuttava liian iso kipulääkeannos. Äänimaailma ja melodioiden kauneus koukuttavat niin, että kuuntelemista on vaikea lopettaa. Väistämätön lasku tulee olemaan yhtä nopea ja jättää jälkeensä tylsän ja tympeän olon, mutta surraan sitä sitten joskus ensi vuoden puolella.

-6- Viagra Boys: Street Worms
En tiedä, aavistivatko tukholmalaisyhtyeen pojat pääsevänsä esille tässä ryhmässämme vai oliko heillä joku tyystin muu syy hassunhauskalle nimivalinnalleen. Mutta ei pysähdytä miettimään sitä, vaan mennään oleelliseen: Tässä on levyllinen vanhaa kunnon sähkökitaraa ja paskaa laulantaa, junnaavasti ja tinkimättä. On hönkimistä, haukuntaa, ulvontaa, hysteeristä naurua, kirskuntaa, narskuntaa ja törinää. Levyn kannessa on tuollainen kierteelle itsensä vääntänyt paljasjalkainen, resuvaatteinen, mieshahmoa muistuttava sänkinen antiolento. Liekö kyseessä katumato, mutta se oksentaa koko päänsä kokoisesta kidastaan jotakin ja juuri siltä Viagra Boysin musiikki kuulostaa.

-7- Ex:Re
Joidenkin silmissä olen keski-ikäinen, valkoinen heteromies, mitä tietysti olenkin, ja viime vuosina kaltaiseni ovat saaneet olla varovaisia sen suhteen, mitä puhuvat. Se on hyvä ja koskee myös muita kuin keski-ikäisiä valkoisia heteromiehiä. Joka tapauksessa, kun Ex:Re:n levyä ensimmäisen kerran kuuntelin, tuntui, että se ensisijaisesti hautoi raivokasta kostoa miehille. Taas yksi levyllinen huonosti kohdellun, traumatisoituneen nuoren naisen ahdistusta, ajattelin. Sellaiset kulttuurituotteet olen hyvin tehokkaasti sivuuttanut.
Tällä kertaa kuitenkin jokin pidätteli minua poistamasta levyä Vuoden parhaat –soittolistaltani. Monta kertaa poisto oli lähellä, mutta vielä halusin antaa Ex:Re:lle lisää aikaa. Se jokin oli yksinkertaisesti hyvä musiikki. Levy on vihainen erolevy, mutta se kasvaa, tai pitäisikö sanoa kaivautuu syvemmälle ja sakkautuu mustanpuhuvaksi katkeruuden sammioksi. Musiikki on kylmää, laulu alastonta ja sanat armottomia. Tuntuu kuin levy soisi ilmatiiviissä tyhjiössä.

-8- Larry June: Early Bird; The Port of San Francisco; Mr. Midnight; Out the Trunk; Product of the Dope Game
Räppäreitä tulee ja räppäreitä menee, ja joka vuosi joku valikoituu tässä genressä Vuoden Hahmoksi. Suuri ongelma heidän ja minun välillä on, etteivät penteleet suostu kunnioittamaan perinteistä ja vakiintunutta levynjulkaisukaavaa. Kuten otsikosta ilmenee, tämäkin Larry June julkaisi päättyvänä vuonna viisi levyllistä. Tai no, julkaisi ja julkaisi, mutta kamaa tuli kuultaville tasaiseen tahtiin.
En tiedä tästä herra Junesta paljon mitään. Hän on nuorehko ja kotoisin San Franciscosta. En halua katsoa tarkemmin, miltä heppu näyttää, koska pelkään, että hän on hyvinvoiva, lihaksikas ja turboahdettu kuin valkoinen Mercedes-Benzinsä, jonka vierellä todennäköisesti viihtyy poseeraamassa.
Minä tykkään räp-musiikistani hidastempoisena ja löysänä. Haluan, että siitä kuuluu sairaalloisen lihavuuden rajan ylittävä BMI-indeksilukema. Räp on parasta silloin, kun se mahtuu vain Chevy Vaniin ja siihenkin vain takapenkille. Sellaiselta Larry June kuulostaa.
                      
-9- Dylan LeBlanc: Renegade
Dylan LeBlanc on niitä ihmisiä, joiden kohdalla mietin, miten toisenlaista oma elämä olisi voinut olla, jos nimeksi olisi paiskautunut Dylan LeBlanc. Angel Di Maria on toinen. Tämä kirkasääninen ja hyväsydämiseltä kuulostava nuori mies on ollut seurannassani aina siitä lähtien, kun Rough Trade nimesi esikoislevy Paupers Fieldin (2010) kuukauden albumiksi. Laajempi menestys on kiertänyt, mikä tekee LeBlancista oivallisen noston juuri tähän ryhmäämme.
LeBlancin koskettavien ja kulkevien melodioiden akustinen countryfolk on vuosien varrella saanut kylkeensä sävyjä, ja nykyään mies taitaa flirttailla lähinnä AOR:n kanssa. En tiedä, onko sellaista aikanaan kirosanalta maistunutta termiä enää olemassakaan, mutta eihän adult oriented käsitteenä loppujen lopuksi hassumpi ole.
                     
-10- Samuli Putro: Pienet rukoukset
Vuosilistani avaus tuntuu muodostuneen jonkinlaiseksi urahuomioimiseksi. Levy, joka tälle sijoitukselle yltää ei aina ole ollut listapaikan arvoinen, mutta artisti sen sijaan on. Näin nytkin, sillä Samuli Putro on pitkäaikaisia suuria suosikkejani, mutta Pienet rukoukset ei kuulu miehen tuotannon kärkeen. 
Vaikka Zen Cafe soitti pitkälti yhtä ja samaa kappaletta koko 14-vuotisen taipaleensa, on minulla siitä huolimatta kokoonpanoa ikävä. Putro uudistui ja aloitti soolouransa Elämä on juhla –klassikolla (2009). Sen jälkeen on tuntunut, että hänellä on ollut vaikeuksia päättää, mitä tehdä: rymytä nuorison kanssa festareilla vai itkettää elämänsä hukanneita keski-ikäisiä. Molempia saa tietysti tehdä. Musiikillisesti se on tarkoittanut yhtäällä täysin joutavaa räminää ja toisaalla kirurgin tarkkuudella viiltäviä lauluja.
Niin, Pienet rukoukset ei ole parasta Putroa, mutta siinä on riittävästi sitä, mikä Putrossa on parasta. Silloin kun mies osuu, hän osuu suoraan sydämen sivuääneen ja sielun rystypuolelle. Yhden lauseen kiteytysten hakeminen on Putrolle maneeri, mutta mestari hän on aukkojen jättämisessä. Kun Putro laulaa sairaanhoitaja-äidistäsi, hän ei laula sinun äidistäsi, vaan siitä äidistä, jonka kaikki tunnistavat; siitä joka on sairaanhoitaja, ajaa polkupyörällä ja käyttää huiveja.

Ryhmä, johon teksteissä viitataan on julkinen Facebook-ryhmä Ruutia, räminää & rakkautta. Tekstit on julkaistu alun perin siellä.

Kommentit